KylmäKurkon taikuus

Taikurit eivät viime aikoina ole olleet suuressa huudossa Kurkocupissa. KortsuKurko oli mainio mysteeri, mutta se menestyi vain kohtalaisesti. HeinäKurko menestyi vielä huonommin, se ei ole tuonut edes tuotantokustannuksiaan takaisin järjestäjille. Niihin nähden huomattavasti kalliimpi KylmäKurko on todellinen yllätyshitti, joka pysyttelee kurkokansan mielessä viikkoja ja kerää hyvää suusta suuhun -kuhinaa osallistujien keskuudessa.

Menestys on melko helppo ymmärtää. Konsepti menee kiinnostavasti yli pelkän taikuuden. Päähenkilöt eivät ole pelkästään taikureita. He ovat taikureita, jotka etsivät rasteja yön pimeydessä ja järjestäjät jakavat rahat keskenään. He ovat nenäkkäitä julkkiksia, jotka pitävät pilkkanaan muita. Yökiitureiden perässä on salaperäisen oloinen joukko, joita esittää aina letkan peesaajat.

Kylmä Kurkon ensimmäisestä esiintymisestä lähtien on selvää, ettei kyseessä ole mikä tahansa illuusioshow. Tällä temppuilulla on missio, ja sen selvittäminen on juju enemmän kuin se, onko esityksissä kyse oikeasta taikuudesta vai ei.

Aikaisempiin Kurkocupeihin nähden Kylmä Kurko antaa väkivallan sijaan tilaa viehättävälle vanhanaikaiselle toiminnalle ja jopa huumorille. Se rakentuu pitkälti eri tahojen – taikureiden, heitä metsästävien etsivien, julmistuneen yksittäisen osallistujan ja taikatemppuja etsivien kurkoilijoiden välisille jännitteille. Kaikilla on oma lehmä ojassa, eikä kenenkään motivaatioista voi olla täysin varma.

Toki mukana on myös vauhtia ja vaarallisia tilanteita, huipennuksena on letkan vetäjien ja peesaajien välinen pitkä ja monimutkainen takaa-ajo näytöksen puolivälin tietämillä. Kylmä Kurko suoltaa epäilyttäviä hahmoja ja vääriä johtolankoja sellaista vauhtia, että viihdyttävyys säilyy siinäkin vaiheessa, kun uskottavuuden rajat on ylitetty moninaisia kertoja ja viimeisen rastin löytyminen on letkan vetäjälle niin itsestään selvää, että voi vain ihmetellä kuinka muut osallistujat eivät sitä tajua.

Kylmä Kurko rullaa hupaisana ja vauhdikkaana aivan loppumetreille saakka, joiden aikana sitten sukelletaan todella syvälle kaikkea aikaisemmin nähtyäkin pilaavaan typeryyteen ”hylsyyn”. Kannattaa kävellä ulos kisakeskuksesta siinä vaiheessa, kun ”hylätyt” menevät tapaamaan Jyryä kaiken huipentavan taikurishow’n jälkeen.

Radat:

Kurko 6,9 km, kartta A4, 1:10 000
Gubbe 5,1 km, kartta A3, 1:7 500
SGubbe 3,5 km, kartta A3, 1:7500
Helppo Elämä, 2 km, kartta A4, 1:10 000

Lähtö klo 18.00 yhteislähtönä ilman varaslähtöjä.

Ole paikalla ajoissa.
Kartat on muoveissa.
Uusi kartta kesältä 2021, ei tarjoilla vanhoja.

Lähtöpaikka

Rastipukin tekoa


0 kommenttia.

Kirjoita kommentti

Pakolliset kentät on merkitty *.

If you have trouble reading the code, click on the code itself to generate a new random code.