Kuningatar Elisabeth II:n vierailun muistokurkon esikurko
Tapahtuman ajankohta:
04.10.2025 (1 kommenttia)
Kuningatar Elisabeth II:n vierailun muistokurkon esikurko
Yhdistyneen kuningaskunnan Kuningatar Elisabet II (1926-2022) vieraili Urho Kekkosen kanssa metsälounaalla Kurkoilun K-pisteellä 28.5.1976, jonka muistoksi paikalle on pystytetty juhlava muistolaatta.
Jos Kuningatar olisi joka vuosi Toivakassa vieraillut, niin tämä vuosi olisi jo 50. kerta. Jostakin syystä hän ei toistamiseen ole paikalle saapunut, mutta juhlitaan virallista vuosipäivää sitten ensi vuonna - näissä samoissa merkeissä.
Muisto-Kurkon Esikurko
Muistokurkon Esikurko on suoraa sukua ISO-kurkolle ja Ampujien majan koettelemuksille vuosia aikaisemmin - ladatkaa siis lamput täyteen. Viimeisten vuosien KurkoCup:in kasvava suosio on myös asettanut uusia haasteita tapahtuman järjestelyille. Muistokurkon Esikurkossa halutaan osin palata mennneisyyteen, jolloin autojen pysäköinti ei aiheuttanut ongelmaa kummallekkaan osallistujalle. Nytkään ei tavoitella osallistujaennätyksiä ja reseptiksi on valittu pituuden optimointi.
Kisapaikalle on Jyväskylästä pitkä matka, tienvarsiparkista on pitkä matka ilmoittautumispaikalle, homma alkaa pitkällä johdetulla alkuverkalla lähtöpaikalle, radat ovat pitkiä ja maalista on pitkä matka takaisin autoille. Mutta niille harvoille, jotka paikalle välttämättä haluavat tulla, tarjotaan sitä parasta perinteistä Kurkoilua pitkän kaavan mukaan. Omat eväät mukaan.
Tässä kärkiletka saapumassa K-pisteelle vuoden 1976 tapahtumassa.
Maasto, kartta, radat ja rastit
Maastosta on annettu pätevä kuvaus jo ISO-Kurkon yhteydessä. Tilanne on kuitenkin niistä ajoista muuttunut vain parempaan suuntaan. Käytännössä koko alue on harvennushakattu jo vuosia sitten ja tähteet ovat painuneen sekä maatuneet lähes kokonaan. Tuoreimmat metsätyöt on tehty lähtöpaikan ympäristössä.
Kurkoilualue on kauttaaltaan täynnä vanhoja ajouria, joita ei ole merkitty karttaan lainkaan. Kulkukelpoisuutta ja näkyväisyyttä voi kuvata hyväksi. Ilo saattaa jäädä lyhytaikaiseksi, koska maasto suorastaan huutaa Ponssea korjaamaan tukkipuun hedelmiä. Toivottavasti kutsuun ei vastata ennen ensi vuoden 50v. Muisto-Kurkoa.
Maastopohja on parasta keskisuomalaista ja yleisohjeeksi kelpaa ”ylempänä on vähemmän kiviä kuin alempana”. Alueella on jääkauden jäljiltä lohkareikkoja, joihin ei kenenkään ole pakko mennä. Reitinvalinnoissa sellaisiakin vaihtoehtoja tarjotaan, joskaan kukaan koejuoksijoista ei ole uskaltanut kokeilla. Tuossa saattaa olla uhkarohkean riskinoton paikka.
Polkujuoksijat voivat jäädä kotiin, koska alueella ei ole yhtään polkua – ei kartalla, eikä maastossa. Kurkoilualueen ainoan talon pihan läpi ei tietenkään saa juosta!
Kartta on "Kurko-Kartta". Valmistelut ovat edenneet Kurko-tyyliin. Ensin oli vain K-piste. Sitten tehtiin ratasuunnitelmat ja vasta lopuksi on täydennetty karttaa tarpeellisilta alueilta. Sanomattakin on selvää, että vihreällä merkityillä alueille ei ole kukaan jalallaan astunut ja karttaan on merkitty vain tielle (hangen alta pimeässä) näkyviä kohteita. Käyrät pitävät hyvin paikkansa ja niitä on kartalla runsaasti - mitäpä muuta taitava suunnistaja tarvitsisi.
Kartan kaikilla sarjoilla noin 1:7500/5m. Mittakaavaa ei ole merkitty karttoihin.
Pientä tulostusteknistä säätöä on jouduttu tekemään (kuten aikoinaan Ampujien majallakin – Jeah!). Kartat EIVÄT ole muovissa, eli varaa oma A4-muovi itsellesi mukaan.
Kiviä maastossa on paljon, mutta kartalla ei niinkään - kaikki karttaan merkityt ovat lähes henkilöauton kokoisia. Kartan isot kivet ovat vastaavasti kooltaan asuntovaunun ja paritalon väliltä. Kivikuvausta ei voi kehua tasalaatuisieksi. Maastopohja ei kuitenkaan ole kovin kivikkoista, kuin karttaan merkityillä alueilla. Etenemisvauhti rastiväleillä vaihtelee 4-14 min/km etenijästä ja etenemissuunnasta riippuen. Rinteessä olevat kalliot voivat olla kelistä riippuen liukkaita.
Paikoin voi olla vaikea tulkita, mikä lukuisista murkuloista ovat kartalla.
Alustuksesta nokkelimmat jo poimivat vihjeen K-pisteen sijainnista, mutta vain tietäjät tietävät tarkan sijainnin. Kurkoradat ovat tekijänsä näköisiä – referenssejä: Pasi Ikosen Muisto-, ISO-, Suoli-, Riuku-, PommiKurko, jne. Jälleen pyöritään pienellä alueella, jota vedetään edestakaisin kuin es...hkaa. Viestitermein "hajontaa kaikilla osuuksilla" ja putkiosuuksia radoilla on huomattavan vähän. Rasteja on paljon ja lähekkäin – tarkasta koodit rastimääritteistä!
Koska suurimmat osanottajamäärät ovat lyhyillä radoilla, niin hajonnan toteutus vaatii runsasta rastien määrää. Gubbe ja SuperGubbe sarjojen radoista muodostuu väkisinkin melkoisia rastiralleja, vaikka vaativa maasto synnyttää myös fyysistä hajontaa. Rastit ovat hyvin näkyvillä.
Tällä kertaa kaikki rastit eivät ole kiviä, mutta radat on tulostettu jälleen useammassa osassa karttalehden eri puolille. Aloita siis "A"-merkityllä kartan palasella ja jatka sitten aakkosjärjestyksessä karttaa käännellen "B", "C", jne - kunnes maali tulee vastaan. Määritteet ainakin toisella puolella karttalehteä. Koodinumeroita ei ole ratapainatuksessa, joten määritteiden lukeminen auttaa hyväksytyn suorituksen aikaansaamista.
Ratapituudet:
Kurkot noin 8 km, 350m nousua, noin 19 rastia.
Gubbet noin 6 km, 280m nousua, noin 18 rastia.
SuperGubbet noin 4 km, 205m nousua, noin 12 rastia.
Helppo Elämä reilut 2 km, 75m nousua, tasan 7 rastia.
Kurkojen rataprofiili. Noususummat ovat kaikissa sarjoissa sääntömääräisten ylärajoilla.
Opastus
Verbaalinen opastus: Vanhalta nelostieltä Kanavuori-Toivakkka väliltä, Oravasaaren kylältä, Haukanmaa-viittaa seuraten, 11 km kohti Mämminiemeä. Tienvarsiopasteita ei ole – matkalla on vain kaksi risteystä, joista voi mennä harhaan. Ilmoittautuminen ja emit-sisäänluku osoitteen "Haukanmaanväylä 863, Toivakka" kohdalla.
Paikoitus Haukanmaanväylän varteen tulosuuntaan. Eli ensimmäisenä paikalle saapunut kärkeen ja loput pitkän jonon jatkoksi. Autoihin tulee jättää parkkivalot päälle pysäköinnin ajaksi, kuten Tieliikennelaki (729/2018), 3 luku, 50 § - Valojen käyttö pysäytetyssä tai pysäköidyssä ajoneuvossa, edellyttää. Olkaan varovaisia muun liikenteen takia!
Suosittelemme myös vahvasti yhteiskyytejä. Esimerkiksi Kanavuoren ABC:n pihaan on helppo kokoontua ja siitä jatkaa Toivakan suuntaan vanhaa 4-tietä Haukanmaalle.
HUOM! Uudelta E75/4-tieltä ei vielä ole liittymää Haukanmaalle!
Ole ajoissa paikalla ilmoittautumassa; Kurko-kausikortteja on edelleen myynnissä.
Kokoontuminen lähtöä varten klo 19:30, jonka jälkeen johdettu siirtyminen lähtöpaikalle.
Startti noin klo 19:45.
Lyhyt kiihdytys K-pisteelle, jonka kautta on kaikkien PAKKO kulkea.
Varustekuljetus lähdöstä maaliin. Maalissa ei kannata polkea karttaa pettyneenä maahan, sillä tarvitset sitä vielä löytääksesi maalista takaisin parkkipaikalle.
Maali sulkeutuu 21:45. Eksyneiden suunta 270 astetta, eli länteen. Yleinen hätänumero: 112.
Tervetuloa!
Tämä kivi on varmasti kartalla.