MäkeläKurko

Tervetuloa kurkokauden 2025 avaukseen MäkeläKurkoon Ladun Majan itäpuolen maastoihin.

Jyväskylän Ladun – perustettu 1941 - hiihtomajalla on jo pitkät perinteet jyväskyläläisten liikuttajana. Ensimmäinen maja – avokatos – saatiin käyttöön Jyväskylän kaupungilta talveksi 1952. Katos oli Kolmisoppisen rannalla, nykyisen uimarannan paikkeilla. Ensimmäinen varsinainen hiihtomaja pystytettiin vuonna 1954 Mustalammen länsipuolelle mutta sen käyttö jäi lyhyeksi tulipalon tuhottua majan jo vuonna 1956.

Nykyiselle paikalleen – Mustalammen tilaan ja Mäkelän tilaan kuuluneelle alueelle - rakentui maja vuonna 1956 ja sitä laajennettiin vuonna 1961 ja vuosina 1968-69. Viimeisimmät rakennusten ehostukset tehtiin vuonna 2024. Majan seutu tarjoaakin nykyisin ympärivuotisesti hienot puitteet moninaisille liikuntamuodoille.

Mustalammen tilan perustamisvuodeksi kerrotaan 1831 mutta sitä ei nimetä ainakaan enää vuoden 1922 peruskartalla. Mäkelän tilan historiaa ei ratamestaaja ole osannut jäljittää mutta hallitsevana se esiintyy vielä ainakin Jyväskylän vanhoissa kartoissa vuoden 1966-72 peruskartalla.

Kurkoilijat pääsevätkin nyt bongaamaan rasteja mm. myöskin noiden vanhojen tilojen maille.

Ilmakuvasta vuodelta 1943 voi havaita, että peltoakin tiloilla on ollut merkittävästi. Työläästä pellon yms. raivauksesta kertonevat maastosta löytyvät lukuisat siistit kivikassat ja kiviaidat.

Kuvaruutukaappaus ilmakuvasta vuodelta 1943. (kartta.jkl.fi)

Ilmakuvassa näkyvät vesistöt vasemmasta laidasta myötäpäivään: Kolmisoppinen, Mustalampi, Vuorilampi ja Kuusikkolampi. Vanhojen tilojen peltoalueet erottuvat ilmakuvasta myös selvästi.

Lähteet netissä: Jyväskylän kartat, Jyväskylän Ladun kotisivu, Wikipedia.

HUOM! Maastossa on selkeästi erottuvia pöyreitä/pitkulaisia kivikasoja - halkaisija/pituus 1-10m ja korkeus 0,5-1 m. Näitä kuvaavina karttamerkkeinä kartalla ovat symbolit pieni/pitkulainen kumpare, joilla kuvataan toki myös "oikeita" pistekupareita.

Kurkoilussa karttana on ratamestarin perskohtaisesti raapustama uusi kartta, jonka maastotyöt ovat ajalta 5-9/2025.
Maasto on pääosin "hyvää" mutta toki kurkoilulle sopivaan, vähäiseen kivikkoon, rytöön ja tiheään törmää aina silloin tällöin. Vihreän kuvaus kartalla on häilyvä. "Ehkä–vihreä" on kartalla valkoista – tai vihreää ja ihan vihreä maastossa voikin kartalla olla valkoista? Kesällä rehevään loistoon äitynyt kasvillisuus peittää tehokkaasti maastossa joitakin selviäkin karttakohteita.
Iso sähkölinja on syyskuun alkupuolella käsitelty raivaussahalla kurkokuntoon yllättäen ja pyytämättä. Kurkoiluvalintoihin nyt todennäköiset, kartalla linjalle kuvatut kulku-urat ovat kuitenkin hyvin kulkettavissa, mitä niiden vierusta – pystyvihreää – ei todellakaan ole.

Kaikilla radoilla (ei HE) on epäreilut mutta tasapuoliset hajonnat.
Ratojen pituudet ovat: K 6,7 km, G 5,5 km, SG 3,7 km ja HE 2,2 km.
Mittakaavat ovat: K 1:10000, G ja SG 1:7500 ja HE 1:5000.
Kaikki kartat ovat kokoa A4. Kartat ovat valmiiksi muovissa.
Kartan jaosta/lähtöpaikasta on matkaa K- pisteelle 70+ m.
Kaikkien on kuljettava lähdön jälkeen K- pisteen kautta.
Rasteilla on rastilippu ja Emit- leimasin.
Maalissa on kaksi leimasinta: pukeissa, jotka on sijoitettu tulouran puolelle ja toiselle.
Riittää, kun jompaan kumpaan leimaa.

Ei-niin-vaikea HE- rata sopii hyvin pimeäsuunnistusta aloitteleville ja miksei muillekin leppoisaan yösuunnistukseen mieltyneille. Muut radat eivät liene vaativuusasteikon helpoimmasta päästä …
K- ja G- radoille ratamestari on onnistunut loihtimaan nousuakin jonkin verran!
Kuu ei nyt nouse lainkaan kurkoilijoita ihmettelemään mutta Taka-Keljon ja Roninmäen mastojen valot kyllä näkynevät.

Ilmoittautuminen päättyy klo 19:30, minkä jälkeen huoltorakennuksen tuntumasta siirrytään opastetusti lähtöpaikalle. Sarjat järjestyvät lähtöalueelle (mielellään jo siirtymälle) omiksi lähtöryhmikseen: Kurkot kärkeen, G-, SG- ja HE- ryhmät tässä järjestyksessä perään. Karttojen jaon jälkeen kaikki säntäävät matkaan yhteislähdöllä yhden ja saman lähtösignaalin mukaan.

Kisakeskus (ilmoittautuminen) on Ladun Majan huoltorakennuksen liepeillä ja ohjattu pysäköinti (alkaa klo 18) hoituu ko. tienoon pysäköintialueilla.

Opastus Ronsuntaipaleentieltä. Noudattakaa opasteita.

Saapukaa paikalle hyvissä ajoin: avauksessa on syytä varata aikaa ilmoittautumisrituaaleihin vähän tavallista enemmän.

Ennen lähtöönjärjestymisrituaaleja Majan alaparkkialueen itäpuolelle ei saa mennä!
Lämmittelyyn soveltuvat lännen puoleiset tiet ja kuntourat sekä Majan alaparkkialueelta n. koilliseen johtava hiekkatie, jolla myös pysäköintiä.
Majan piha-alueelle ei myöskään saa mennä: iltapäivällä-illalla siellä on yksityistilaisuus.

t: Ratamestari


0 kommenttia.

Kirjoita kommentti

Pakolliset kentät on merkitty *.

If you have trouble reading the code, click on the code itself to generate a new random code.