Ratamestarien lausunto

Jyväskylä oli vielä jokunen vuosi sitten laadukkaiden sprinttikarttojen osalta lähes musta aukko. Tätä aukkoa täyttämään päätettiin ryhtyä järjestämään Jyvässprinttejä. Ratamestareiksi valikoituivat jo silloin 100% sprinttisuunnistuksesta kiinnostuneet Kimmo ja Teemu. Ensimmäisen Jyvässprintin jälkeen asetettiin tavoitteeksi järjestää Jyvässprinttejä niin kauan, että Jyväskylään saadaan SM-sprinttien järjestelyoikeus. Nyt siis ollaan projektin loppumetreillä ja kun ratamestariporukkaan saatiin mukaan myös Jake (joka ensimmäisinä vuosina toimi valvojana), niin mukavaahan tätä projektia on ollut tehdä. Myös valvojiksi saatiin asialle omistautuneita henkilöitä eli Petri Annila ja Vesa Taanila, joten puitteet onnistuneille kisoille ovat olemassa. Toivottavasti pääsemme lunastamaan lupaukset nautinnollisista kisoista ja Jyväskylä nostetaan lopullisesti sprinttisuunnistuksen maailmankartalle.

Sprinttikisojen järjestäminen on haastavaa. Erityisesti maanomistajien luvat ja kaupunkialueella usein yllätyksenäkin tulevat työmaat ovat lisänneet hieman ratamestarien harmaita hiuksia. Toivottavasti lisää haasteita ei ilmaannu viimeisinä päivinä. Kaikki mahdolliset tietolähteet on pyritty hyödyntämään, jotta yllätyksiä ei tulisi. Kiitos tästä Jyväskylän kaupungille, yhteistyö on ollut kaikin puolin joustavaa.

Ratojen osalta ei suuria paljastuksia ole luvassa ennen kuin kartat saadaan kilpailijoiden käteen. Peruslinjanveto on ollut pyrkimys haastaviin, mutta selkeisiin ratoihin. Mitään uutta ei ole kehitetty ja kikkailu pyritty pitämään minimissä. Karsinnassa tavoitteena on ollut laittaa kilpailijat järjestykseen hieman pienemmillä suunnistuksellisilla haasteilla kuin finaalissa. Vauhdin tuoma erheellinen turvallisuuden tunne saattaa kuitenkin tuoda karsinnan radoillakin yllätyksiä mukanaan. Karsinnan kartassa on suhteellisen paljon kiellettyjä alueita erilaisten remonttien ja taloyhtiöiden kieltojen takia, mutta finaalissa näitä ei ole juurikaan häiritsemässä. Tarkkana kannattaa olla kuten aina sprintissä. 

Ratasuunnittelussa on pyritty siihen, että mahdollisimman monelle kilpailijalle saataisiin hyväksytty tulos. Sinun kilpailijana pitää osallistua talkoisiin seuraavin toimenpitein: 1. Sisäistä kilpailuohjeet. Kertaa säännöistä ainakin kielletyt kohteet ja talvella voimaan tulleet muutokset kartan kuvauksessa. 2. Tarkasta Emitin numero ja toimivuus. Muista leimatessa tarkastaa koodi. 3. Jos kohtaat kielletyn alueen nauhan, älä ylitä sitä. Se on siinä missä pitääkin, sinä ehkä et.

Osallistujia tulee Jyväskylään paljon, joten pienipiirteisimmillä alueilla tulee väkisinkin ruuhkaa. Italian pieniin kyliin verrattuna tilaa on kuitenkin runsaasti, joten toivottavasti vaarallisilta törmäyksiltä vältytään. Käyttäkää järkeä ja noudattakaa lakeja ja asetuksia.

Tervetuloa nauttimaan!
Jake, Kimmo ja Teemu