Suunta Jyväskylä

Anna palautetta
02.03.2020

Suunta Jyväskylän etelänleiri 2020

Perinteinen talven etelänleiri pidettiin tänä vuonna Portugalissa ja kaikista vastoinkäymisitä huolimatta takana on erittäin onnistunut reissu. Mukana oli 23 leireilijää ja mukana myös meidän 'ulkkarit' Mar ja Bára.

Päivä 1 - Lauantai

Leirimme alkoi ehkä hieman eri tavalla, kuin kukaan osasi kuvitella. Matkustimme Portugaliin perjantaina iltalennolla, jossa kuitenkin saimme tiedon: ”Dear passengers, there is no bags”. Lakon takia kaikki matkatavaramme olivat siis jääneet Suomeen. Kaiken säädön jälkeen, nukuimme yömme Lissabonissa hostellissa. Aamulla ei muuta ratkaisua ollut kuin jatkaa suunnitelmien mukaan kohti Azinheira dos Barrosta ja vuonna 1699 rakennettua ensimmäistä majoitusta. Ja jotta päästäisiin sitä tekemään, mitä tänne olimme tulleet tekemään, niin täytyihän sitä hankkia uusia kamoja. Shoppailupäivä! Suuntasimme autot kohti Decathlonia, josta saimme sitten Kalenji-tiimiasut kaikille Finnairin piikkiin. Lauantaina ehdimme kuin ehdimmekin vielä suunnistamaan Portugal O Meetingin ensimmäisessä osakilpailussa, tällä kertaa kuitenkin ihan treeninä avoimessa sarjassa.

Päivä 2 - Sunnuntai

Sunnuntaina vuorossa oli pitkän matkan kilpailu, joka taisi jättää sille sun toiselle rakot uusista kengistä. Mutta menestystäkin Suunnalle tuli! Veera suunnisti pääsarjan voittoon ja Bára sijoittui viidenneksi. Illalla syötiin koko porukka yhdessä päivällistä lähellä olevassa paikallisessa ravintolassa.

Päivä 3 - Maanantai

Maanantaina kahden treenin päivä. Tämä päivä mentiin vielä uusilla kamoilla, koska omista tavaroista ei ollut tietoakaan. Aamupäivä suunnisteltiin POM:in avoimessa sarjassa keskaria ja illalla kilpailtiin sprintissä. Koko päivä vietettiin Sinesissä ja suunnistuksien välissä käytiin palauttavalla uinnilla surffirannalla. Aika kiva ranta ja isoja aaltoja! Kivan päivän päätti vielä kiva yllätys, nimittäin meidän tavaramme olivat saapuneet vihdoinkin Portugaliin.

Päivä 4 - Tiistai

Tiistaina olikin sitten aika pakata kimpsut ja kampsut ja suunnata rannikolta sisämaahan Vimieiro nimiseen kylään, jossa majoitus oli kyllä viimeisen päälle. Löytyi niin biljardipöytää kuin uima-allastakin ja isommat keittiöt, jossa kokkaus onnistui. Alkuviikko mentiin ravintolaruuilla ja toihan sekin omaa jännitystä, kun ikinä ei tiennyt, että mitä ruokaa sieltä oikeasti on tulossa. Ihan hyvää ruokaa kuitenkin! Tiistaina ohjelmassa oli kevyt rastinottotreeni tasaisessa ja avoimessa maastossa. Valmennusjohto kävi vielä lisäksi iltasella yhteisessä yötreenissä testaamassa HS:n miesten kunnon.

Päivä 5 - Keskiviikko

Keskiviikkona ohjelmassa oli heti aamusta yhteislähtötreeni, jossa vauhtia tuli pitämään myös Viron maajoukkuesuunnistajia. Hyviä suorituksia ja kovaa vauhtia eli hyvä treeni kaiken kaikkiaan. Iltapäivällä päästin vielä nautiskelemaan kivasta maastosta käyräkartalla.

Päivä 6 - Torstai

Lepopäivä! Tämä päivä kuluikin turistina Évoran kaupungissa sekä lepäillen. Jotkut tietysti palauttavaa treeniäkin tekivät. Évorassa tutustuttiin muutamiin nähtävyyksiin, kuten kirkkoihin ja museoihin. Tietysti hyvää ruokaakin syötiin! Meten tuoma Wii:kin pääsi kovaan käyttöön aina vapaa-ajalla. Eiköhän lähetetä koko porukka tanssitunnille, kun Just Dance pelikin näytti sujuvan niin hyvin kaikilta :D

Päivä 7 - Perjantai

Leirin viimeisiä treenejä viedään! Tänään luvassa oli Model Event huomista keskimatkan kisaa varten. Kevyt treeni tämä, että kisassa jaksaa sitten luukuttaa! Illalla luvassa oli vielä leirikisa, jossa kisailtiin mm. siitä, että kuka pysyy pisimpään lankussa, kuka tunnistaa ruokia parhaiten, kuka muistaa eniten sanoja sekä limbossa. Tiukassa kisassa voiton vei joukkue: Nella, Sara, Bára ja Pekka.

Päivä 8 - Lauantai

Leirin viimeinen päivä ja keskimatkan kilpailu, Arraiolos International Meeting. Aurinkoinen ja lämmin sää helli meitä koko viikon, mutta tänään saatiin muutama vesipisarakin. Hyviä suorituksia nähtiin myös tänään, kun Veera sijoittui pääsarjassa toiseksi ja Bára neljänneksi. 18-sarjaankin saatiin kaksoisvoitto Saran ja Ainon ansiosta. Kisan jälkeen suunta takaisin Lissaboniin, jossa vietettiin ilta Lissabonin kaupunkiin tutustuen. Osa porukasta tutustui vanhaan kaupunkiin ja osa vietti aikaa ostoskeskuksessa. Kaunis kaupunki Lissabon on! Leirin viimeinen yö vietettiin samassa hostellissa, kuin viikko sitten ja aamuyöllä herätys klo 4.20 ja kohti Suomea. Ennen kaikkea tapahtumarikas viikko takana. Hyviä treenejä, hyvää ruokaa ja varsinkin hyvää seuraa!