Treeni: kompassi

Tapahtuman ajankohta:

Lähtö ja maali halssilan hiihtomaassa.

Kompassi-harjoituksessa on kyse sovellettuna ns. vanhan ajan ”valkoisen kartan” suunnistuksesta. Harjoitus keskittyy suunnassa kulun ja matkan arvioimisen/askelparimittauksen treenaamiseen. Rastit pitäisi löytää kompassisuunnan ja matkan arvioimisen/askelparimittauksen avulla.

Karttaa ei ole täysin valkoinen, vaan siihen on jätetty yksittäisiä karttamerkkejä, polkuja, korkeuskäyriä ymv, joiden avulla voi varmistaa suunnassa pysymisen sekä matkan etenemisen. Samoin rastin takana/sivulla on polku tmv, josta saa paikannettua itsensä, ellei rasti heti löydy. Karttaan on merkitty myös tiet, tontit ja talot. Polkuja on sen verran kartalla, että niitä pitkin pääsee halutessaan pois. Radat eivät kuitenkaan ole vasta-alkajille.

Kannustan kokeilemaan askelparimittausta matkan määrittämisessä. Siinä lasketaan askeleita oikealle jalalle eli luku etenee aina, kun oikea jalka tulee juoksussa maahan. Kaksi ensimmäistä rastiväliä ovat 100 metriä pitkiä eli niillä voi kokeilla, montako askelparia kellekin 100 metrillä maastossa tulee. Kolmas väli on 160 metriä. Maaston kulkukelpoisuuden mukaan askelpareja 100 metriä kohti lisätään tai vähennetään.

A-Rata on 6,6 km ja siinä on 26 rastia. B-rata on 4,4 kilometriä, rasteja 19 (eli A-Radan rastit 1 – 12 ja 20 – 26. Radat eroavat siis rastilla 12, pieni suo. Molemmat radat on painettu samalle kartalle.

Rastit on maastoon merkitty punaisella ja valkoisella kreppipaperilla (yhden sentin leveää ja puolimetriä pitkiä). Olen yrittänyt asettaa ne hyvin näkyviksi. Radan alkuosuudella krepit ovat rastipisteen tulosuunnassa ja helpottavat suunnassa pysymisen arviointia, mutta loppuosassa rataa poikkeuksellisesti pari rastia myös vastakkaisella puolella.

Olen yrittänyt tehdä radoista sellaiset, että niiden kiertäminen olisi myös hauskaa! Tiheikköjä ja ryteikköjä olen pyrkinyt välttämään: Jos suunta osuu polulle tiheikön lävitse, niin se ei ole sattumaa, mutta pientä korjausta suuntaan joutuu polun jälkeen tekemään. A-Radalla rastin 16 jälkeen sekä A- Ja B-ratojen maaliväli ovat karttaosuuksia, koska kyseisten alueiden läpi olisi ollut vaikeaa mennä pelkällä suunnalla.

Takavuosina karttojen ollessa ylimalkaisempia askelparimittaus oli elinehto. Itselläni se toimii niin automaattisesti, että laskija päässäni alkaa naksuttaa ihan tavallisella juoksulenkilläkin. Hankalissa tilanteissa epämääräisessä maastossa askelparimittaus on vielä nykyisilläkin kartoilla varsin tarpeellinen: Sen avulla tietää aina, milloin rasti on lähellä…


Suunta Jyväskylän jäsenille ilmainen, ulkopuolisille karttamaksu 5€. Taitoharjoitukset sopii kaikille vähintään 14-sarjassa juokseville. 12-sarjalaisille voi osa harjoitteista olla haastavia. Yläikärajaa ei ole! Ilmoittaudu mukaan viimeistään tapahtumaa edeltävänä päivänä klo 12! Karttoja hankitaan ilmoittautuneiden määrä + 5kpl.